Fezlan Blogger


Back to Top

Sabtu, 10 September 2016

Ibu Terasa Tenang Bila Anaknya Sendiri Menyelak Kainnya

  fezlan        Sabtu, 10 September 2016   
Bila mayat mak nak keluar rumah,
Cepat-cepat kita pegang keranda mak..
Biar kita pikul..
Kalau boleh semua adik beradik lelaki yang pikul..
Jangan bagi orang lain..
Ni mak kita


Dulu dia yang dukung kita..
Dia yang bawa kita dalam perut dia..
Tak kan mayat dia kita tak nak pikul?
Waktu jalan bawa mayat mak ke kubur tu,
Ingat balik waktu mak pegang tangan kita..
Waktu kita baru pandai jalan..
Mak langsung tak bagi kita jatuh..
Sekarang kita nak hantar mak pergi jauh..

Sampai kat kubur,
Jangan bagi orag lain sambut mayat mak..
Adik beradik lelaki semua terjun dalam liang..
Sambut mayat mak..




Biar kita yg bukak ikatan kafan tu..
Biar kita pusingkan mayat mak mengadap kiblat..
Biar kita yang letak bantal tanah kat belakang badan mak..
Dulu mak pastikan kita tidur ada bantal..
Ada selimut... jangan sampai kena gigit nyamuk..
hari ini  yang terakhir dapat tengok mak..
Lepas ni takde dah..

Waktu ni kalau kita ada dosa degan mak,
Dah terlambat nak mintak ampun dah..
Biarlah kita yg uruskan mayat mak...
Bukan org lain..
Cakap dalam hati..

"Mak.. hari ini terakhir  aku dapat tengok mak..
Lepas ni aku tak dapat tengok mak lagi..
Aku tak dapat pegang mak lagi..
Aku tinggalkan mak kat sini..
Mak tunggu aku eh..
Sampai masa nanti,
Aku akan jumpa mak kat sini..
Sementara ni mak duduk kat sini..
Aku pulangkan mak kat Tuhan..
Nanti aku doa untuk mak..
Aku hantar sedekah untuk mak..
Mak jangan risau..
Aku janji dgn mak.."


Dengar bebetul talkin untuk mak kita tu..
Ni la pertama kali dan terakhir kali kita dapat dengar..

Balik je dari kubur mak,
Cepat-cepat doa utk mak..
"Ya ALLaH..
Aku redha Kau ambik mak aku..
Kau ampunkanlah dosa-dosa mak aku..
Dulu dia lahirkan aku..
Dia didik aku..
Dia sayang aku,
Ya ALLaH..
Kau sayangilah dia pula...
Kau terimalah amal ibadat mak..
Kau luaskanlah kuburnya..
Kau naikkan darjatnya Ya ALLaH..
Kau haramkan api neraka buat mak aku...
Ya ALLaH..
Jadikan mak aku hamba Mu yg mulia.."
Pastu, ingat balik semua jasa mak..
Ingat balik apa nasihat mak..
Ingat semua pesan mak..
Mak suruh jaga adik beradik..
Jangan gaduh..
Kesian kat mak..
Dia tak senang kat sana,
Bila anak-anak dia bermusuh..
Mak cuma boleh menangis je dari jauh..
Kita yang tinggal ni,
Jangan lupa kat mak..
Hantar pahala untuk mak kat sana..
Kesian kat mak..
Kalau kita yang mati, mak tak berhenti doakan kita..
Sebab mak sayang anak-anak dia..
Takkan kita anak zalim sgt dgn mak?
Takkan kita ingat je tapi takde buat pape?
Tu mak kita..
Satu-satunya mak kita..
Bukan orang lain...
Sesiapa nak share, silakan share..
Meleleh2 air mata...
logoblog
loading...
loading...

Thanks for reading Ibu Terasa Tenang Bila Anaknya Sendiri Menyelak Kainnya

Previous
« Prev Post

Tiada ulasan: